nummer |
datum uitspraak |
onderwerp klacht |
oordeel |
KCOZ 2024-29 (VG)
|
18 oktober 2024 |
1) Beperking eigen leven in te richten 2) Geen onderbouwing voor de wilsonbekwaamheid
|
1) gegrond 2) gegrond
Schadevergoeding: KCOZ komt niet meer toe tot de beoordeling hiervan; zorgaanbieder betaalt al uit eigen beweging.
|
KCOZ 2024-28 (VG) |
16 oktober 2024 |
schorsingsverzoek onvrijwillige zorg
|
afgewezen
|
KCOZ 2024-27 (PG)
|
15 oktober 2024 |
onvrijwillige zorg
|
deels onbevoegd/deels ongegrond
|
KCOZ 2024-26 (PG)
|
3 oktober 2024 |
1) Verzoek om te wandelen in de binnentuin is afgewezen. 2) Verkeerde informatie gegeven door SO inzake verlening IBS. 3) De SO geeft verkeerde informatie over procedure artikel 21 na IBS 4) Pas na 8 dagen opname mocht de cliënt wandelen maar tot 1 kilometer 5) Geen stappenplan Wzd rondom beperkte bewegingsvrijheid en niet naleven zorgplan 6) Verkeerde informatie van zorgaanbieder over art. 21 Wzd na IBS 7) Accommodatie voldoet niet aan IBS opname (open balkondeur etc)
|
1) Klacht gegrond 2) Klacht is niet ontvankelijk 3) Klacht is niet ontvankelijk 4) Klacht gegrond 5) Klacht gegrond 6) Klacht is niet ontvankelijk 7) Klacht is niet ontvankelijk
|
KCOZ 2024-25 (VG) |
30 september 2024 |
1) onvrijwillige zorg (separatie, fixatie, medicatie) 2) bezoekbeperking en verlof 3) beperkte deelname aan dagbesteding
|
1) gegrond 2) gegrond 3) gegrond
|
KCOZ 2024-24 (VG) |
21 september 2024 |
1) geen vrije toegang mentor 2) opleggen gedragsregels 3) doorzoeken kamer op energydrank 4) openen deur kamer cliënt tegen haar wil 5) cliënt mag geen snoep hebben 6) niet op fiets naar dagbesteding 7) verplicht op de groep in de avond 8) huissleutels inleveren bij niet nakomen regels 9) maar 1 fles shampoo in eigen bezit 10) zonder mentor moet cliënt deelnemen aan zorgplanbespreking
|
1) commissie niet bevoegd 2) commissie niet bevoegd 3) ongegrond 4) ongegrond 5) ongegrond 6) ongegrond 7) gegrond 8) ongegrond 9) ongegrond 10) ongegrond
|
KCOZ 2024-23 (VG)
|
12 september 2024 |
Fixatie
|
Gegrond, schadevergoeding toegekend
|
KCOZ 2024-22 (VG)
|
3 september 2024 |
1) Beperking telefonie 2) Beperking bezoek 3) Beperking bewegingsvrijheid
|
1) gegrond 2) ongegrond 3) ongegrond
verzoek schadevergoeding afgewezen.
|
KCOZ 2024-21 (VG) |
30 juli 2024 |
1) fixatie 2) intrekken verlof
|
1) ongegrond 2) ongegrond
|
KCOZ 2024-20 (VG) |
18 juli 2024 |
1) geen verlof naar voetbalwedstrijd 2) geen verlof vakantie moeder
|
1) gegrond 2) ongegrond
|
KCOZ 2024-19 (VG)
|
18 juli 2024 |
polsbandje, afzondering, vrijheid eigen leven inrichten
|
gegrond, schadevergoeding toegekend
|
KCOZ 2024-18 (VG)
|
4 juli 2024 |
1) beperking internet, telefoon en laptop en niet mee eten met groep 2) niet zelfstandig naar buiten mogen gaan, 1 op 1 begeleiding, insluiting op kamer en in de nacht de balkondeur kamer op slot. 3) inzet deurverklikker
|
1) klacht ongegrond 2) (Onderdeel balkondeur op slot) klacht gegrond (Onderdeel niet zelfstandig naar buiten mogen gaan, 1 op 1 begeleiding en insluiting op kamer) klacht ongegrond 3) klacht ongegrond.
|
KCOZ 2024-17 (PG)
|
20 juni 2024 |
Verblijf in bed
|
Commissie is niet bevoegd
|
KCOZ 2024-16 (VG) |
12 juni 2024 |
Verzet tegen de bezoekregeling
|
Commissie is niet bevoegd
|
KCOZ 2024-15 (PG) |
28 mei 2024 |
Verblijf in bed
|
Schorsingsverzoek, afgewezen
|
KCOZ 2024-14 (VG) |
27 mei 2024 |
1) Niet roken op kamer en geen aansteker 2) Kamer langer op slot 3) Cameratoezicht
|
1) gegrond 2) ongegrond 3) ongegrond
|
KCOZ 2024-13 (PG) |
7 mei 2024 |
1) wilsonbekwaamheids-beoordeling 2) gedwongen medicatie 3) beperking bewegingsvrijheid 4) telefoonbeperking 5) bezoekbeperking 6) beperkingen het eigen leven in te richten
|
1) ongegrond 2) ongegrond 3) ongegrond 4) ongegrond 5) ongegrond 6) deels gegrond (wb. het niet registreren van verplicht douchen en interventies rondom schoenen, en voor het overige ongegrond)
Verzoek schadevergoeding en vergoeding van advocaatkosten: afgewezen
|
KCOZ 2024-12 (VG) |
15 april 2024 |
schorsingsverzoek diverse vormen onvrijwillige zorg
|
Afgewezen
|
KCOZ 2024-11 (VG) |
29 maart 2024 |
niet naleven stappenplan en geen inzage hierin
|
klacht deels gegrond, deels ongegrond
|
KCOZ 2024-10 (VG) |
28 maart 2024 |
insluiting eigen verblijfsruimte
|
ongegrond
|
KCOZ 2024-09 (VG) |
22 maart 2024 |
diverse vormen van onvrijwillige zorg
|
gegrond
|
KCOZ 2024-08 (VG)
|
29 februari 2024 |
1) Fixatie in noodsituatie 2) Zonder toestemming op kamer komen 3) Geen inzage dossier: klacht ongegrond
|
1) klacht deels gegrond, deels ongegrond 2) commissie niet bevoegd 3) klacht ongegrond
|
KCOZ 2024-07 (VG)
|
28 februari 2024 |
1) goederencontrole onzorgvuldige uitvoering 2) onderzoek kleding/lichaam 3) overige
|
1) gegrond 2) gegrond 3) ongegrond
|
KCOZ 2024-06 (VG)
|
23 februari 2024 |
1) Medicatie 2) Fixatie posey bed 3) 1-op-1 begeleiding, eigen kamer
|
1) gegrond (zonder rechtsgevolg) 2) ongegrond 3) ongegrond cq. commissie niet bevoegd
|
KCOZ 2024-05 (VG) |
14 februari 2024 |
1) Beperking in gebruik communicatiemiddelen 2) Onderzoek van de woonruimte gevaarlijke voorwerpen 3) Fixatie 4) Ramen op kamer deels gesloten
|
1) klacht is ongegrond 2) klacht deels gegrond en deels ongegrond 3) klacht deels gegrond en deels ongegrond 4) commissie niet bevoegd
Schadevergoeding afgewezen
|
KCOZ 2024-04 (VG)
|
9 februari 2024 |
gedwongen gesprek
|
commissie niet bevoegd
|
KCOZ 2024-03 (VG)
|
7 februari 2024 |
1) Fixatie 2) Toezicht 3) Medicatie
|
1) ongegrond 2) ongegrond 3) commissie niet bevoegd
Aanbeveling: indien klagers dat wensen hen nader informeren over wilsbekwaamheidsbeoordeling
Schadeverzoek: afgewezen
|
KCOZ 2024-02 (VG) |
29 januari 2024 |
1) inzetten van onvrijwillige zorg als straf 2) inzicht in Wzd-module 3) het niet informeren vertegenwoordiger |
1) klacht ongegrond 2) klacht ongegrond 3) klacht ongegrond
|
KCOZ 2024-01 (PG) |
24 januari 2024 |
1) Dossier 2) Overplaatsing 3) Medicatie 4) Bewegingsvrijheid 5) Katheter |
1) deels gegrond, met aanbeveling 2) commissie niet bevoegd 3) gegrond 4) commissie niet bevoegd 5) commissie niet bevoegd
Schadeverzoek afgewezen; met aanbeveling t.a.v. verdere klachtafhandeling.
|